Her finder du alt hvad der er værd at vide om dæk og fælge
By daekberegner.dk
#5 Bolte med løs konus, også kaldet slingrebolte, bruges når fælgens PCD (pitch circle diameter = boltafstand) ikke er identisk med bilens boltafstand (PCD).

bolt-loes-konus-slingrebolte.jpg
Bolt med løs konus, også kaldet slingrebolte

Hvis man vil ændre navets boltafstand, så det passer til fælgen, så kan man ogsåfå specielle adaptere / Spacere, som kan lave navet om fra feks. 5x100 til 5x112.

spacer-adapter-HR.jpg
Adapter som kan ændre bilens nav fra feks. 5x100 til 5x112, så andre fælge kan monteres på bilen
spacer-adapter-HR.jpg (21.52 KiB) Vist 15639 gange

Problemet med disse adaptere er at de...
  1. Oftest giver problemer til syn
  2. Ændrer sporvidden så meget at fælgene muligvis ikke kan være i skærmkasserne

Normalt bruges boltene sammen med centreringsringen til at centrere fælgen på bilens nav. Når man bruger bolte med løs konus, så er det ENDNU vigtigere at man bruger centreringsringe, da de nu er det eneste der kan centrere fælgen på navet.

Jeg har selv kørt med slingrebolte i over 9 år

Personligt har jeg en LexusIS250, som har et nav med 5x114.3 og da jeg fandt nogle fælge, som umiddelbart kun kunne fås i 5x112, så monterede jeg slingrebolte, for at kunne få de fælge, jeg gerne ville have. Denne løsning har jeg nu kørt med i 4 år.

Lexus-IS250-slingrebolte.jpg
5x112-faelge-paa-bil-med-5x114-PCD

Derfør havde jeg en Toyota Corolla SportsVan, hvorpå jeg monterede Audi RS6-fælge (Ja, nogen vil kalde det blasfemi, men jeg kunne godt lide fælgenes udseende)

Igen monterede jeg bolte med løs konus, og kørte med denne løsning i 5 år.

Toyota-Corolla-SportsVan-bolte-loes-konus.jpg
5x112 fælge på bil med 5x114.3 nav

Det er ikke kun fra 5x112 til 5x114.3 (eller omvendt) du kan gå.

Du kan også gå fra 4x100 til 4x98 eller 5x110 til 5x112

Er der ingen ulemper ved slingrebolte / bolte med løs konus?

Jo, det er der. Feks. kan det være lidt besværligt at montere fælgene på bilen, fordi bolthovedet ikke sidder i midten af hullet i fælgen, men i stedet sidder ude i den ene side. Det betyder at værktøjet du bruger for at spænde boltene nemmere kan ridse fælgen og derfor skal man oftest bruge nogle lidt mere spinkle toppe.

Derudover er godstykkelsen i en slingrebolt mindre og de kan ikke holde til det samme som en alm. bolt. Personligt er det lykkedes mig at knække én bolt på de 9 år, jeg har kørt med slingrebolte.