Her finder du alt hvad der er værd at vide om dæk og fælge
By daekberegner.dk
#1 Når man skal ud og købe andre fælge, så bliver man oftest mødt af udtrykket / begrebet "Indpresning" eller ET.

Indpresningen er oftest (men ikke nødvendigvis) angivet af et tal mellem 10 og 60.

Iflg. Trafikstyrelsens anvisninger må du reducere ET med 10 på hver fælg, dvs. du må øge sporvidden med i alt 20mm

Hvis din bils originalfælge har en indpresning på 45 er det altså tilladt at ET-værdien til et sted mellem 45 og 35.

I nogle tilfælde vil man øge indpresningen på brede fælge for at undgå at dæk/fælge går på skærmkanterne. Men samtidig kan man risikere at dæk/fælg går på feks. fjederbenet, hvis indpresningen bliver for høj, fordi fælgene så kommer for langt ind under bilen.

indpresning-ET.jpg
På billedet ses det hvordan indpresningen er beregnet

Her er der lidt guf til talnørderne.

Din bil kører standard med 8x18" fælge (som vist på billedet) med ET45.

Du kigger på fælge i størrelsen 8½x19" med ET40.

Hvor meget mere vil de fylde i skærmkasserne?

Beregning:
1 tomme er = 25,4mm

En 8x18" fælg er 8" bred, dvs. fælgen er 203.2mm bred (8 x 25,4mm)
En 8½x19" fælg er 8½" bred, dvs fælgen er 215,9mm bred (8½ x 25,4mm)

Ser vi et kort øjeblik bort fra indpresningen, så vil 8½ fælgen være 12,7mm bredere (215,9-203,2) end 8" fælgen. Da den ekstra bredde fordeler sig til begge sider, så er 8½" fælgens yderste kant altså 6,35mm længere ude end 8" fælgen og ligeledes er den så 6,35mm længere inde.

Du har altså brug for 6,3mm mere plads ud og ind for at kunne bruge fælgen, MEN....

Fælgenes data var:

8x18" fælge med ET45.
8½x19" fælge med ET40.

Det vil sige at 8½" fælgen som udgangspunkt sidder 5mm længere ude end 8" fælgen. da ET er 40 vs 45.

Det betyder at fælgen kommer 6,35+5=11,35mm længere ud mod skærmkanterne og at den kommer 6,35-5=1,35mm tættere på fjederbenet.

Det betyder altså at du med ovenstående setup skal have 1,35mm mere plads indad og 11,35mm mere plads udad end du har i dag.

Her er der ikke taget højde for dækmonteringen. Den kommer vi ind på i et andet indlæg.

Forvirret?

Så spørg endelig
Brugeravatar
By Cemex
#11 Jeg har 16x6,5 et 45 og vil skifte til 16x7 et 35. Hvor meget bredere blir min sporvidde?
By daekberegner.dk
Cemex skrev:Jeg har 16x6,5 et 45 og vil skifte til 16x7 et 35. Hvor meget bredere blir min sporvidde?

Når du går fra 45 til 35 i indpresning, så bliver sporvidden 10mm bredere pr. side, altså 20mm pr aksel

Det tilladte er netop 20mm forøgelse pr. aksel